maandag 8 oktober 2012

De Baggerweek is al 18 jaar een succes!

Het is weer tijd voor Bagger!

De derde klassers hebben weer veel plezier gehad!

De 'Baggerweek' is weer een succes geworden. De derdeklassers van het Gymnasium Camphusianum hebben voor de 18e keer een week lang opdrachten en onderzoeken gedaan, posters gemaakt, veel geleerd en vooral veel lol gehad op en rondom de boerderij van meneer Scherpenzeel in Schoonrewoerd. De derde klas was verdeeld in 5 groepen. Met die groepen gingen ze elke dag weer op onderzoek uit. De onderwerpen chemie, fruit, biologische waterkwaliteit, geologie en tekenen kwamen aan bod. We hebben mooi weer gehad, maar soms was een kopje warme thee of koffie wel nodig! 

De Opdrachten en onderwerpen

Elke dag hadden de groepen verschillende opdrachten en onderwerpen. Met het onderwerp fruit zijn de derde klassers in de ochtend naar verschillende fruitboomgaarden geweest. Daar hebben ze opdrachten gemaakt en hebben ze alle appels die op de grond lagen mogen pakken om later op die dag te onderzoeken. 
In de middag deden ze hun onderzoek om later uit te werken op een kladposter. Sommige groepjes hadden hun onderzoek gedaan over wat meer geld opbrengt: Laagstam bomen of hoogstam bomen? Andere groepjes hebben onderzocht welke appels de meeste mensen het lekkerst vinden. Zoet, zuur, melig, hard, dat kwam allemaal op de poster!
Met het onderwerp chemie en biologische waterkwaliteit hebben de derde klassers onderzocht wat de kwaliteit van het water is, in regenwater, slootwater, wielwater en kraanwater. Met chemie hebben ze dat gedaan door monsters van water te nemen en dat te onderzoeken door middel van chemische stoffen. Met onderzoek naar biologische waterkwaliteit hebben ze dat gedaan door waterdieren te vangen en die te determineren. Aan de hand van die resultaten konden ze in een tabel aflezen hoe schoon of vies het water is.
Ook bij deze onderwerpen moest weer een kladposter gemaakt worden. 

De meeste leerlingen vonden dit onderwerp het leukst: tekenen. In de ochtend gingen de leerlingen naar een andere boerderij in Schoonrewoerd om daar schetsen te maken van bijvoorbeeld koeien of tractoren.
Het thema waren de elementen water, vuur, aarde en lucht. Die 4 elementen moesten in onze schetsen terugkomen. rond een uur of elf gingen de leerlingen weer terug naar de boerderij van meneer Scherpenzeel om ook daar schetsen te maken en de andere schetsen af te maken. In de pauze konden ze even genieten van een kop thee om die middag hard aan het werk te gaan met het postergroepje. De opdracht was om alle schetsen met de vier elementen bij elkaar te brengen in een groot schilderij. Voor de schetsen kregen de kinderen individueel een cijfer en voor de poster een gezamenlijk cijfer.

Dan het laatste onderwerp: geologie. Hierbij hebben de leerlingen op dezelfde boerderij als waar ze hebben geschetst in de grond geboord en uitgezocht waar ze in boorden. Een kom of een stroomrug? 
Na dat te hebben gedaan gingen ze de Diefdijk opmeten. Ook al die resultaten zijn verwerkt in een kladposter. Alle kladposters zijn beoordeeld door een vakdocent en becijferd.

Waterdiertjes vangen in een natuurgebied voor biologische waterkwaliteit.

Baggermaandag

Op de maandag na de Baggerweek hebben de leerlingen uitgekozen welke kladposter ze mooi willen maken en nog beter willen gaan uitwerken. Die posters zijn opgehangen en beoordeeld door een jury van familie van de leeringen. De poster met de meeste stemmen wint de schoonheidsprijs of de 'brainsprijs'. De groep van Anna Zoe, Sanne, Anniek en Emma heeft allebei de prijzen gewonnen met hun poster over de biologische waterkwaliteit.

Met dank aan alle mensen die geholpen hebben, het lekkere weer, de enthousiaste leerlingen en de mooie omgeving hebben we er weer een geweldige Baggerweek van kunnen maken! 



2 opmerkingen:

  1. Hoi Anouk,

    Ten eerste je tekst ziet er mooi uit, maar je moet er bijzetten welke schrijfvaardigheid je hebt gekozen. Er staan een paar kleine spellingsfouten in. Zoals bij 'baggermaandag' staat er leeringen in plaats van leerlingen. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Anouk !
      Ik vind de tekst er duidelijk en overzichtelijk uitzien, vooral door de plaatjes en tussenkopjes. Een tip: de eerste 'echte' alinea had ik als twee alinea's gedaan, omdat je hier nu eigenlijk twee deelonderwerpen bespreekt. Al met al een goede tekst, en de volgende keer gewoon met spellingscontrole :)
      xEmma

      Verwijderen